2. februar 2014

Strikke- og hæklebøger













Strikke- og hæklebøger (og magasiner) fylder efterhånden en del i vores bogreoler, og der kommer løbende nye til. Nogle bruger jeg meget, og andre er mest til "pynt", fordi de bare er så fine at kigge i. De ovenstående bøger er mine favoritter :) Er der andre, der har lyst til at vise deres strikke- og hæklebøger frem?

Info.:
De tre bøger af Lene Holme Samsøe har mange rigtig fine opskrifter til børn, og jeg har efterhånden strikket en del af dem.
Lutter Løkker er fantastisk inspirerende både med hensyn til opskrifter, men også farvevalg osv., og ligesom ved de tre Lene Holme Samsøe bøger, er der rigtig mange opskrifter i bogen, man får lyst til at strikke/hækle!
De to bøger af Susie Hauman indeholder også meget fine opskrifter til børn. Jeg synes, at de er lidt sværere at gå til (bl.a. pga. manglende diagrammer), men bøgerne kan også klart anbefales. Dog er det lidt irriterende, det udelukkende er Isager garn, der er brugt i opskrifterne.
De to Isager bøger er smukke og meget fine, men jeg har endnu ikke turdet kaste mig ud i opskrifterne, da modellerne oftest strikkes på tynde pinde, og jeg er nok lidt bange for, at jeg kører sur i projekter, der tager for lang tid...
Strikkebogen fra NY er så fin og sej! Jeg drømmer om at strikke mange af opskrifterne, men jeg ved alligevel ikke helt, hvad jeg skal bruge en strikket taxa til.
Vibeke Linds Strik er mere en et opslagsværk end en egentlig strikkebog. Den er ret interessant, og så er der fine, gamle mønstre i!
Blød begyndelse indeholder masser af fine opskrifter til de helt små, og de er forholdsvis lette at gå til.
De to bøger af Stephen West er meget anderledes end, hvad man ellers lige ser både i forhold til farvevalg, mønstre osv. De er ret inspirerende at kigge i, men jeg har ikke strikket noget fra dem endnu. Nok mest fordi, jeg ikke forstår strikke-engelsk.
Strikkede striber er den nyeste bog i samlingen, og den glæder jeg mig til at kaste mig over. Der er striber i massevis i skønne farver!

7 kommentarer:

  1. Jeg har selv en stor del af dem - og knuselsker dem...

    SvarSlet
  2. Pjat med dig. Man kan da ALTID bruge en strikket taxa ;-)

    SvarSlet
  3. Er der ikke børn i din vennekreds - de ville da elske taxaen! ;) Dejligt at læse, hvad slags bøger andre er vilde med. Jeg har netop fået Arne & Carlos' "Strik fra Setesdal" i gave og er helt pjattet med den!

    SvarSlet
  4. Jeg har også sendt min mor i retning af Babystrik bøgerne, i håb om at hun skal få lyst til at strikke noget fra dem. De har så mange fine modeller! Gid man selv kunne strikke ;)

    SvarSlet
  5. Du har virkelig også nogle af de gode bøger 😊 lavede et indlæg i april sidste år om mine yndlingsbøger: http://strik-bed-elsk.wollerskovdal.dk/2013/04/favoritter-i-strikkehkle-biblioteket.html?m=0
    og der er kommet flere til siden da 😊

    SvarSlet
  6. Tak for inspirationen - "Strik med nordisk tradition" må jeg have fat i! Ellers har jeg de fleste af de bøger du har - men har også lige fået "Finstrikket" fra Helga Isager der varmt kan anbefales.

    SvarSlet
  7. Iha, jeg er også vild med gode strikkebøger (og kreabøger sådan generelt), men jeg kan dog langt fra prale af at have sådan en imponerende samling. Måske kommer det med tiden?
    Det er altid fedt at høre andres anbefalinger, så måske skal jeg kigge nærmere på nogle af dem, du nævner.

    SvarSlet