27. jan. 2013

Vintersæt med opskrift







Her kommer opskriften på mit halsrør og hue, der begge er strikket i den blødeste blanding af alpaca og silke.

Garnforbrug: 5 nøgler Austermann alpaca/silk fra Yarnfreak. Jeg har brugt 3 nøgler af den mørkegrå melange og 2 nøgler af den bordeaux melange. Plus evt. en pompon til huen.

Pinde: pind 4,5 (jeg brugte en rundpind, selv om der skal strikkes frem og tilbage)

Teknikker: ret, vrang og patent
Patent: *strik 1 ret, og strik 1 ret i masken under*, fortsæt pinden ud og gentag fra * til * på hver eneste pind. I kan finde en vejledning til, hvordan man strikker patent lige her). Det er ikke svært at strikke patent, men det er noget bøvl, hvis man laver fejl! (og der findes faktisk flere forskellige måder at strikke patent på, men dette er efter sigende den nemmeste).

Halsrør: (der bruges ca. 2 nøgler af den grå og lidt mere end 1 nøgle af den bordeaux)
Slå 90 masker op på pind 4,5 og strik 3 cm. rib (1 ret, 1 vrang). Fortsæt derefter i patent med skiftevis 4 pinde bordeaux og 6 pinde mørkegrå. Fortsæt til stykket måler 35 cm. og strik derefter igen 3 cm. rib. Luk løst af, så du kan få det over hovedet! Sy de to sider sammen.

Hue: (der bruges ca. en halv nøgle af hver)
Slå 80 masker op på pind 4,5 og strik 2 cm. rib. Fortsæt i patent med skiftevis 4 pinde bordeaux og 6 pinde mørkegrå indtil stykket måler ca. 21 cm. Lad en lang snor hænge og sæt den på en stoppenål, som du trækker igennem alle maskerne. Stram snoren, så maskerne trækker sig sammen (men ikke så meget, at snoren risikerer at knække!) Hæft enden og sy de to sider sammen. Sy evt. en pompon på toppen. Jeg har brugt en pelspompon.

Voila det var det! Hvis I bruger opskrifterne, vil jeg meget gerne se resultatet:)
Opskrifterne er GRATIS, og derfor må de selvfølgelig heller ikke bruges til andet end privat brug, tak:)

3 kommentarer:

  1. Hvor er det flot! Og hvor ville jeg da ønske, at jeg kunne strikke ... :)

    SvarSlet
  2. Fint sæt, du har lavet, og patent er dejligt vamset. Jeg foretrækker metoden med omslag (f ex Familiejournalens Strikkeskole), men det er jo en smagssag :)

    SvarSlet
  3. Det er så flot dit sæt Anne! Det der patent der er nok lige lidt for avanceret til mig, men hvem ved man skal jo lære hele livet;)

    SvarSlet