4. marts 2012

Sweater # 2



Jeg er gået i gang med en ny sweater. Denne gang til min storebror som tak for alle de gange, han er kommet cyklende med sin boremaskine for at hjælpe mig. Så nu "betaler" jeg tilbage i strikketid;) Jeg har taget udgangspunkt i billeder af vores onkels gamle sweater, så mønsteret bliver lidt anderledes end min. Nu håber jeg bare, at den ender med at passe. Det er ulempen ved at strikke uden opskrift, men det er bare lidt sjovere selv at finde på tingene undervejs.

24 kommentarer:

  1. Sikke en fed "tak-for-hjælpen-gave" - og meget fin idé at tage udgangspunkt i jeres onkels gamle sweater. Det skal nok blive godt - din egne sweater blev jo super flot.
    Kan forøvrigt anbefale dig at strikke oppefra - så kan du bedre tilpasse længde på både krop og ærmer.
    God strikke-lyst...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber i hvert fald, at den bliver god! Hvordan beregner man så bredden, hvis man starter oppe fra? er det ikke svært at vide, hvor meget man skal tage ud? Men det lyder smart!

      Slet
    2. Anne - jeg har en bog, som jeg varmt kan anbefale. Den hedder "The knitter's book of sweater patterns" - den er købt på Amazon. Den er en guide til at beregne opskrifter i forskellige størrelser, faconer og garntykkelser. Den er en step for step bog - strikket nedefra. Jeg vender det så bare beregningerne på hovedet... og strikker oppefra.

      Slet
  2. Hvor ser det flot ud! Superfedt mønste indtil nu - det er jo vaskeægte hønsestrik-stil (og det mener jeg som et kompliment): at lade mønsteret og størrelsen komme frem undervejs.

    Jeg er meget imponeret og glæder mig rigtig meget til at se, hvordan det skrider frem.

    kh
    tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Betyder hønsestrik, at man strikker uden opskrift? Jeg troede, at det var noget med en masse farver og mønstre:)

      Slet
  3. Den ser rigtig flot ud! :) Jeg elsker de gamle strikmønstre! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kan også rigtig godt li' de klassiske mønstre:)

      Slet
  4. Svar
    1. Hvis den passer, så er han i hvert fald heldig, og ellers er jeg meget uheldig, for så skal jeg jo lave den om...!

      Slet
  5. Hvor er du god-Den ser fin ud i mønsteret allerede. Det bliver spændende at se det færdige resultat:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg glæder mig også til at se, hvordan den ender med at blive. Men der går nok lidt tid endnu, for den er godt nok en del større end min;)

      Slet
  6. Overdådig tilbagebetaling! Det ser denundelynme godt ud!! Krydser fingre for at den passer ham ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg krydser også fingre! Han har selv betalt for garnet, så det er kun min tid, jeg lægger i det:)

      Slet
  7. Fin fin gave. Mon han har hjulpet med at bore i stuen? Jeg er stadig meget spændt på hvad du har bedrevet derinde

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har han:) Tre stk. bogkasser hænger nu fint på væggene, så nu mangler jeg bare lige at hente et print fra rammemanden og hænge billeder op:)

      Slet
  8. Sikke en heldig bror. Skal jeg også komme med min værktøjskasse:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, du skal være velkommen Christina:)

      Slet
  9. Den bliver superlækker! Han må være godt tilfreds med byttet - det ville jeg i hvert fald være....hvis jeg altså var sådan en, der var god med en boremaskine...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er totalt bytte-bytte-købmand:)

      Slet
  10. Den er bare så fin. Vil så gerne lære at strikke mønsterstrik. Du strikker sådan nogle fine mønstre - synes ikke jeg kan finde nogle opskrifter hvor de er lige så flotte og klassiske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Til min egen sweater strikkede jeg efter et mønster på en af mormor.nu's sweatre, og til denne har jeg forsøgt at kigge efter et gammelt mønster, og så har jeg bare siddet at tegnet det på et stykke papir. Du skal bare prøve dig frem med at sætte nogle krydser på noget ternet papir:)

      Slet
  11. Du er altså den sejeste med de strikkepinde!:) Heldige brormand. ad godt det var mig, der havde været din handyman;)
    Glæder mig til at se dine forandringer i hjemmet - entréen er da blevet vildt lækker!! Så savner man pludselig de der fine entréer i storbylejlighederne;)
    Ha' en dejlig dag.

    SvarSlet
  12. Så hyggelige billeder.

    Forårskram.

    SvarSlet
  13. Fed gave at få! Sejt du bare strikker en sweater uden opskrift- Respekt :)
    Glæder mig til at følge med herinde fremover, er lige faldet over din blog. Det ser spændende ud alt sammen.
    /Marie

    SvarSlet