25. januar 2012

Frost og fastelavnsboller





Det er egentlig ret pænt det her vejr. Jeg er i slutfasen med mit speciale, men hovedet kan ikke rigtig mere, så jeg bager fastelavnsboller i stedet for, mens jeg går og overvejer, om jeg skal aflevere specialet, som det ser ud lige nu. Nogle gange må man jo bare beslutte sig for, at ét punktum er det sidste punktum.

Update: Her kommer opskriften:)
Karens fastelavnsboller (Karen var min børnehavepædagog, og det var hendes opskrift, så derfor hedder de selvfølgelig det)

Ingredienser:
500 g mel
250 g smør
20 g sukker
0,5 tsk. kardemomme
1 tsk. salt
1 æg
75 g gær
2 dl mælk

Bland gær og sukker, så det bliver flydende - tilsæt resten. Det er en ret fedtet dej, men den er nem at rulle ud.

Creme:
2 æg piskes med 50 g sukker og 40 g mel. Kog 0,5 l mælk med vanille (så meget man nu kan lide) og hæld i æggeblandingen. Pisk og kog op.


Rul dejen ud og skær den i firkanter; læg creme i midten og buk hjørnerne ind (klem siderne sammen) og vend dem om, så de ligger med sammenføjningerne ned af.
Det bliver ca. til 30 stk. De skal bages ved 250 grader i ca. 10 minutter.
Jeg plejer at pynte dem med glasur og krymmel:)

35 kommentarer:

  1. Jaaaa - du er færdig?? Jeg er sikker på, at det er helt perfekt - og d uhar ret. Man må beslutte, at man er færdig - ellers bliver man det aldrig!! Og mums - bliver lækkersulten ved billederne af de fastelavnsboller!

    Kh. Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske færdig;) Og tak for din mail:)

      Slet
  2. Eller gøre som jeg gjorde: være så tæt på deadline, at du ikke når at tænke over det før du står med det færdige produkt i hånden og siger værsgo til sekretæren der tager imod. Jeg har altid misundt de, der formår at være færdige med opgaver før tid - godt gået. Aflevér, så har du meget mere tid til at sy, strikke og hækle;)

    Og hvad skriver du forresten om?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, at det lidt er det, der er problemet, for jeg skal først aflevere om præcis en uge, så selv om jeg i teorien kunne aflevere det jeg har, så har jeg lidt dårlig samvittighed over ikke at bruge den sidste uge... Jeg laver en komparativ analyse af danske og tyske nyhedsudsendelser med vægt på form og indhold, og så forklarer jeg forskellene fra en kulturel vinkel.

      Slet
    2. Interessant! Journalistik? Kommunikation? Kulturformidling? :)

      Slet
    3. Informationsvidenskab og kulturformidling:) Så krydser jeg bare fingre for, at der er nogle, der kan bruge sådan en som mig!

      Slet
    4. Dét skal der nok være. Med den fagkombination er du jo temmelig meget med på beatet :)

      Slet
  3. Fastelavnsbollerne ser super lækre ud!
    Deler du opskriften?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg gerne:) Skal nok lige få skrevet den!

      Slet
  4. Mmm, hvor ser de bare gode ud de boller:)
    Held og lykke med specialet, det må være dejlig nu hvor det nærmer sig slutten:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også dejligt, men også meget underligt!

      Slet
  5. Uh, det må være rart at kunne se slutningen. Men ja, svært at beslutte sig for at NU er det slut. Lidt som når man tegner stjerner, man kan blive ved indtil papiret er helt mættet, og man ikke længere kan se hvad det skulle forestille. Er du stadig i Jylland? Kaffe i så fald?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nogle gange handler det bare om at sige stop;) Jeg er stadig i Skanderborg, men jeg tager tilbage i morgen formiddag, så jeg kan desværre ikke nå ind til en kop kaffe med dig:( Det må blive næste gang:)

      Slet
  6. Super spændende og vildt imponerende, at du rent faktisk kunne være færdig før tid. Jeg har altid være dårlig til at sætte det sidste punktum, men tror på at det er en stor kvalitet, at kunne det. Husk at se fastelavnsboller og andet godt som belønning fremfor overspringshandling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke så nemt at være færdig før tid, for nu sidder jeg med følelsen af at jeg burde arbejde videre... Men jeg har skrevet det jeg ville, og så må det være sådan!

      Slet
  7. Du har været så sej og fokuseret! Jeg ved, du træffer den rette beslutning, hvad end den bliver. Og så er det altså meget godt med lidt luft (og kage) til at træffe den beslutning på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har været temmelig fokuseret;) Så det er nok meget naturligt, at hovedet ikke kan være...! Vi ses til kage:)

      Slet
  8. De ser super lækre ud, de fastelavnsboller.
    Det er ret pænt med frost, men jeg glemte hukommelseskortet til mit kamera da jeg ville tage billeder. Ups.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er så flot det her vejr, men hold fast hvor er det koldt!!

      Slet
  9. Præcis som Asli siger, er det altid godt med kage og frisk luft til at træffe den slags beslutninger på:) Vildt at du allerede (snart) er færdig, men du har også været super dedikeret og disciplineret omkring det. Du har vel sagtens gjort dig fortjent til en hel pladefuld fastelavnsboller:) Åh, gid man måtte spise den slags:)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg har også tænkt mig at spise en hel pladefuld;) Ja, det er lidt vildt, at jeg mere eller mindre er færdig, men det er også sådan en lidt tom fornemmelse...

      Slet
  10. mmm det der skønt ud det hele. spændende med specialet! og ser også frem til en opskrift ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er opskriften på Margit:)

      Slet
  11. De ser gode ud, glæder mig til at få opskriften. Og held og kykke med opgaven :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er opskriften på, Louise. Og tak:)

      Slet
  12. De ser umanerligt lækre ud de boller :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også lækre, kan jeg fortælle dig:)

      Slet
  13. Nøj de ser gode ud :) Tror jeg skal prøve den opskrift.

    SvarSlet
  14. Er du svimmel de ser goé ud...nøj hvor er jeg fastelavnsbolle sulten nu!! Og det er enormt ærgerligt at være netop dét, når man ingen fastelavns boller har....
    Kh. Malene

    SvarSlet
  15. Du er så sej Anne :-) men det har jeg jo sagt mange gange.
    Håber snart vi kan ses.
    KNUS

    SvarSlet
  16. Det er så vildt du næsten er færdig:-) Håber du snart kan få sat det endelig punktum!
    Jeg har haft noget freelance arbejde de sidste par dage, derfor jeg ikke lige har været på tlf... Jeg ringer snart igen:-)
    Og de der fastelavnsboller ser virkelig lækre ud:-)

    SvarSlet
  17. De ser lækre ud. Jeg er vild med det første billede, med koplet close up af chokolade pynt :) Held og lykke med speciale

    SvarSlet
  18. Uhmmm... Sikke du frister. De må vist prøves ;)

    SvarSlet
  19. Hej. De ser så gode ud! Nu er cremen lavet og venter i køleskabet på brug, men hvordan med hævetider? Skal dejen ikke hæve lidt før udrulning? Og evt efterhæve når cremen er i midten? Glæder mig til at sætte tænderne i den første - UHM!

    SvarSlet
  20. Hej!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

    Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    - Elin, Findeopskrifter.dk

    SvarSlet